Mitt helt vanliga rätt så oglamorösa men härliga liv!

torsdag 4 mars 2010


Tillbaka till verkligheten nu Tove. Jag har faktiskt tenta på fredag. Igen! typ det enda jag skriver om här. Men så är nu fallet igen! Veckan som gått har knappt lett till några studier. Jag sitter nu och har suttit 4 timmar idag. Men nu har jag skrivit ihop nästan allt. Så det som finns kvar att göra idag är att lära mig skiten. Mitt tålamod till att traggla in existerar knappt. Det är gör tråkigt.
Sen kommer Cornelia imorgonbitti 05.00, så efter det och fram till söndag 15.00 ska jag inte ens snegla på min hög med litteratur. Men som med allt i livet så ordnar det sig. Skjuter man på problemen tillräckligt länge brukar de försvinna av sig självt, så tror jag nog att det var va!
Ikväll ska jag tvätta, plugga, titta på room service och städa undan lite.

Ett litet smakprov och nyttig information till er alla.

magsäck, ventrikel, ventri´culus, ga´ster, del av mag-tarmkanalen. Magsäcken hos människa består av en central del, magsäckskroppen (corpus ventriculi), som upptill avslutas av övre magmunnen (kardia) och nedtill av nedre magmunnen (pylorus). Övre magmunnen utgör en gräns mellan matstrupens neutrala och magsäckens sura miljö och hindrar saltsyra från att nå matstrupen (reflux). Vid bristande stängningsförmåga hos övre magmunnen kan inflammation i matstrupen (esofagit) uppkomma. Övre magmunnens funktion styrs av ett komplext samspel mellan autonoma nervsystemet och peptidhormoner från mag-tarmkanalen. Nedre magmunnen är försedd med en kraftig slutmuskel som reglerar maginnehållets vidaretransport till tolvfingertarmen. Magsäckens vänstra, långsträckta del kallas curvatura major och den kortare högra delen curvatura minor. Upptill på övre magmunnens vänstra sida är magsäcken kupolformad (fundusdelen) och vetter mot mellangärdet. Magsäckens slemhinna innehåller rikligt med körtlar, som producerar magsaft. Magsäckens mellersta väggskikt utgörs av tre lager glatt muskulatur, och utsidan bekläds av bukhinnan (peritoneum).


Inga kommentarer:

Bloggintresserade